Зазвичай, якщо вчитель достатньо компетентний, його не лякають питання учнів, він відчуває радість від прагнення до знань і щасливий задовольнити відповідний запит.
Втім, є одне запитання, від якого вчителі математики, м’яко кажучи, відчувають себе ніяково.
Навіщо вчити математику?
Як мені в житті знадобиться визначений інтеграл? А логарифм? Господи, а тригонометричні рівняння?
Найпоширеніші варіанти відповідей:
Рахувати гроші
Класична відповідь. Проблема, що пояснює необхідність лише базової арифметики.
Колись у роботі тобі це знадобиться
Я прямо уявляю, як ви в цей момент хочете швидше закінчити розмову, бо і ви, і ваш учень майже напевно знаєте, що це брехня: його робота не буде пов’язана з обчисленням інтегралу чи розв’язуванням логарифмічних рівнянь.
«Математику вже тому вчити треба, бо вона розум у порядок приводить»
Цитата Ломоносова висить чи не в кожному класі (як, до речі, і «Моя любов - Україна та математика») і, дійсно, деяким учням це заходить.
Втім, якщо чесно, багато думають, що у них і без математики з головою все в порядку.
І все ж таки, навіщо ця математика?
Після розмов з колегами, прочитаних книжок і власних роздумів з’явилась така відповідь.
Глобально:
У кожного своя мета вивчення математики. Ви можете вчити математику, тому що вам необхідно скласти випускні іспити.
Ви можете вчити математику, тому що не бажаєте розчаровувати батьків.
Ви можете вчити математику, тому що знаєте, що ваша майбутня професія (аналітик, програміст, маркетолог, вчений, винахідник, фізик-ядерник) напряму пов’язана з цією галуззю науки.
Нарешті, ви можете вчити математику, тому що це захоплює, тому що це цікаво.
Якщо ж у вас немає бажання вивчати, то ось можливий аргумент:
Всі знають, що присідання - це добре. Якщо розібратись, то чому? Вони роблять людину здоровішою. В комплексі з іншими вправами, людина стає здоровішою та живе довше. Втім, якщо ЛИШЕ присідати, гарного ефекту не буде.
Логарифмічні та тригонометричні рівняння - це математичні присідання.
Вони не принесуть особливу користь в житті (btw, в цьому моменті вчителям математики справді шкода, що накачані сідниці виглядають кориснішими в житті, ніж вміння розв’язувати рівняння), але в комплексі роблять людину більш освіченою.
Ці математичні присідання дійсно прокачують ваш мозок, ваші знання, хоча практичного застосування начебто і не мають.
Але цю освіченість, це математичне мислення можна і треба використовувати.
Як приклад застосування математичного здорового глузду можна навести такий кейс.
Картинка, представлена нижче, взята з найпопулярнішого онлайн-видання новин, у якому, зокрема, публікують колонки політичні оглядачі, партії, економісти тощо.
В одній зі статей, народним депутатом була опублікована така інфографіка (що начебто підтверджує основну думку автора).
На перший погляд, все окей, але якщо придивитись уважніше, можна побачити маніпуляцію.
Погляньте на перші 3 колоночки. Якщо подивитись на співвідношення довжин колонок, то зовсім приблизно це 2:1.2:1. Тобто друга і третя майже однакова, а перша майже вдвічі вище за другу.
Якщо подивитись на цифри, то 27,1 майже вдвічі(!) більше за 13,6. А 27,1 всього на 20% менше за 35,4, але аж ніяк не на 100. Тобто співвідношення колонок не відображає співвідношення чисел, причому суттєво!
А оскільки людина навряд вдаватиметься в ці нюанси і сприйматиме візуальну інформацію.. То можемо зробити висновок, що це свідома маніпуляція, покликана змусити громадян зробити відповідний вибір чи сформувати в них відповідне враження.
Отож математичне мислення, яке виховується вивченням математики, має великий інтелектуальний зміст, а також практичне застосування, навіть якщо вам не треба по роботі розв’язувати нерівності, рівняння чи задачі з параметром:)
Віктор Мeльніков
Викладач математики
Приєднуйся