Часто можна почути таке твердження від тих, хто сумнівається в чесності УЦОЯО та скептично налаштованих родичів випускників чи і самих одинадцятикласників. Проте, можу вас запевнити, що таки перевіряють! Двічі, а деякі роботи і тричі!
Почну з того, що у 2017 році мені вперше випала чудова нагода побувати в самому серці центру перевірки власного висловлювання ЗНО з англійської мови. Для мене, як вчителя англійської мови, це колосальний досвід, яким хочу поділитись з вами, вчителями, та учнями, в яких ЗНО вже було чи ще попереду.
Вже шостий рік допомагаю учням в підготовці до цього тесту і кожного року чую від них різні варіанти того, як потрібно писати лист, щоб отримати за нього максимум. Починаючи з 2017 року кожного року беру участь в перевірці відкритої частини ЗНО з англійської мови. Тож маю намір розповісти вам що тут і як.
В першу чергу нагадаю критерії оцінювання:
а1, а2, а3 = 6 балів – розкриття умов, зазначених у завданні №43
b1 = 2 бали – логіка викладу та зв’язність тексту
b2 = 2 бали – відповідність формату
c = 2 бали – використання лексики
d = 2 бали – використання граматики
Тепер давайте розберемось як учням отримати максимум балів за кожен критерій і на що звертати увагу вчителям, перевіряючи ці листи.
Розкриття умов: тут все просто – пишіть лист по темі, не згадуйте інформацію, яку вас не просили, вона не береться до уваги в оцінюванні умов, проте, зробіть ви там помилку і це може грозити вам зняттям балів за пункти «Використання лексики/граматики». Окрім того пам’ятайте, що на написання вам дається всього лиш 30 рядочків в які потрібно вкластись. ОБОВ'ЯЗКОВО варто написати про кожен елемент, вказаний в умові. Якщо ви чогось не згадаєте, за це знімається бал. Показую на прикладі:
– tell him/her about your moving in and briefly describe your house (exterior and interior)
Тобто на 2 бали вам слід написати щось про переїзд, екстер’єр та інтер’єр будинку. Як мінімум це по реченню на кожен елемент, тож перша умова у вас вийде в середньому 3-5 речень. Те ж саме із двома іншими умовами. Якщо ви напишете про переїзд та інтер’єр будинку, але не згадаєте екстер’єру, 2 бали вам точно вже не світять =).
Логіка, зв’язність: 2 бали вам принесуть слова-зв’язки, різного роду сполучники та вставні слова. Навіть не розраховуйте на те, що регулярне використання and, but та also гарантовано забезпечать 2 бали. Добре, що вони є, та лише їх буде мало. А от якщо до них додати ще Firstly, Moreover, All in all та However то вийде чарівна суміш, за яку можна отримати максимум. Водночас слід і не переборщити, бо траплялись листи, в яких учні вирішили використати всі слова-зв’язки, які вони знали, і виходило, що практично кожне речення починалось з якогось з них, що не завжди було доречно і тільки псувало розуміння написаного.
За таке недоречне використання сполучників теж знімається бал. Стосовно логіки, то байдуже в якому порядку розкриті умови, можна почати з третьої і закінчити першою, головне, щоб інформація була подана в логічному порядку. Для прикладу, якщо ви почали говорити про будинок, продовжили інформацією про те, що ви їли на сніданок і закінчили переїздом, і все це в одному абзаці, то можете самі здогадатись чого це коштуватиме.
Відповідність формату: тут починається найцікавіше =). Цим пунктом оцінюється «зовнішній вигляд» власного висловлювання.
Ідеальний лист має виглядати так:
Або так:
Головне, щоб в основній частині було не менше як 2 абзаци.
Сподіваюсь, що ці пояснення допоможуть учням розібратись зі структурою твору та отримати бажані 14 балів :)