Школа онлайн-викладання зсередини: як це було?

Привіт! Мене звати Юліана, і в період з 6 по 11 серпня я випала з життя, бо була організатором Teach on online 2018. Більше 2-х років я очолюю відділ онлайн-викладачів ZNOUA, і одним з найбільших викликів для мене завжди було знаходити інформацію про викладання онлайн.

Тому довелося багато експериментувати, адаптовувати те, що вже було відомо про традиційне викладання, набивати ґулі, робити висновки…

І цього літа наша команда відчула, що ми готові ділитися тими знаннями й навичками, які по крихті назбирали з різних джерел і власного досвіду. Так виникла ідея провести школу Teach on online 2018.

То чи вдалося нам те, що задумували? І як це взагалі було? Спішу розповісти :)

 

Перед початком

Ми отримали 240 заявок від охочих і на основі мотиваційних листів та результатів предметного тесту (так-так, усе строго) відібрали 84 учасників. (До речі, спробуйте вгадати, скільки з них успішно пройшли всі дні школи й отримали сертифікат? Свою здогадку перевірите в кінці.) Це було не завжди просто:)

Деякі комп’ютери відмовлялися проходити наші тести, чимало резюме дописувалися в останній момент… А ще мені довелося пригадувати французьку, щоб розшифрувати кілька мотиваційних листів. Таня, організаторка, яка спілкувалася з учасниками на цьому етапі, ледь не відмовилася від свого майстер-класу на Teach on online, але все обійшлося:)

84 учасники.

 

День 1. Техніка й візуалізація

Мої очікування: проведу 3-годинний вебінар, дам тест на півгодинки, відпишу по результатах і піду відпочивати. Реальність: підрахувати бали тесту й відписувати 80-ти людям виявилося непросто (логічно було б порахувати, що навіть 2 хв на кожного учасника = майже 3 години). У якийсь момент Telegram заблокував мене через перевищення ліміту приватних повідомлень незнайомим людям.

А ще розчаруванням виявилося те, що багато учасників розраховували на можливість переглядати записи вебінарів, а наша школа була побудована лише на «живій» взаємодії (з досвіду наших учнів знаємо, що так інформація засвоюється в кілька разів краще).

Зате приємним відкриттям стала неймовірна активність учасників! Ми спілкувалися в спільному чаті, ділилися корисними посиланнями, радили одне одному програми… Справжня співпраця! У цей момент я відчула, що все не даремно:)

 

Ми поговорили про:

  • обов’язкові та бажані пристрої й важливі технічні налаштування,
  • дії викладача в момент, коли зникло світло (дуже важливо для «онлайників»!),
  • програми для проведення онлайн-занять (виявляється, не скайпом єдиним :) ),
  • правила створення презентації,
  • майнд-карти, інфографіки й віртуальні дошки.

 

 

Склали щоденний обов’язковий тест на засвоєння вебінару й пішли робити домашнє завдання (я вже казала, що в нас усе строго?).

61 учасник.

 

День 2. Планування й структура

Це ті аспекти викладання, які часто недооцінюють, бо вони залишаються невидимими для учнів. Але саме завдяки правильно побудованому уроку, вмілому чергуванню завдань, використанню доречних методик і цікавих «зачіпок» створюється темп заняття, за якого ніхто не нудьгує:)

Таня — наш гуру планування — ділилася цікавими методиками й відповідала на шквал запитань від учасників (адже тема важлива!). А ще, це був її перший виступ як експерта з методик, і ми нею пишаємось!

А поки Таня пояснювала, що таке «зачіпка», я намагалася впоратися з 55-ма домашніми завданнями… Думала, що встигну за 6 годин… Але ж, знову трішки математики: 55 * на 15 хвилин (перегляд + формування відгуку) = майже 14 годин!!! Чому я це не порахувала наперед?:))) А ще організаційні питання, побутові справи… Другого дня я засинала о 2 ночі з радісним відчуттям завершеності:)

 

У цей день учасники дізналися про те, як:

  • ефективно формулювати мету уроку та правило «4М»,
  • «планувати з кінця» й будувати «подвійний план»,
  • враховувати закони пам’яті при доборі завдань на різних етапах уроку,
  • «зачіпати» увагу учнів на початку (і навіщо це потрібно),
  • регулювати темп заняття та «синхронізовувати» учнів,
  • підвищувати коефіцієнт роботи учнів.

 

 

Склали тест за матеріалами дня, отримали відгук за попереднє домашнє завдання (хтось о 1 ночі) й приступили до нового.

53 учасники.

 

День 3. Інтерактив і критичне мислення

Ну нарешті я не виступаю і не перевіряю домашні завдання, можу спокійно подивитися вебінар разом з учасниками. Коли ти викладаєш, корисно час від часу побувати на місці своїх учнів. Сподіваюся, наші учасники відчули цю користь;)

Третього дня крутими техніками й цікавинками з власного досвіду та змістовних книг ділилася Катя — методист онлайн-відділу. Її заняття — приклад постійної взаємодії, інтерактивних завдань та питань для розвитку мислення. Ми дуже цінуємо її методичні поради й шалений позитив, який учасники теж встигли помітити.

 

Катя розповіла про:

  • застосування інтерактивних технологій на різних етапах заняття,
  • доцільність використання гіфок, емоджі, мемів,
  • можливості групових форм роботи під час онлайн-уроків,
  • ефективне використання навчальних відео,
  • програми для створення інтерактивних ігор та вправ,
  • застосування методик для розвитку критичного мислення онлайн.

 

 

Учасники склали черговий щоденний тест і почали виконувати ДЗ, але ще не отримали відгуків за попереднє (бо другого дня воно потребувало більше часу для перевірки). Наступного разу ми це точно врахуємо:)

49 учасників.

 

День 4. Програми для практичних завдань 

З одного боку, під час онлайн-занять складніше виконувати практичні завдання (так, як ми звикли робити в класі), з іншого — існує багаааато програм, які здатні полегшити цей процес. Головне з ними розібратися:)

А розбиратися допомагала Соломія — інноватор онлайн-відділу, людина, яка завжди на «ти» з усіма програмами. Пам’ятаю, у якому я була захваті, коли вона вперше розповіла про свій спосіб перевірки домашніх завдань за допомогою OneDrive! А тепер про це знають і наші учасники:)

А ще вони знають про можливості застосування, а також переваги й недоліки низки програм:

  • Online.zno.ua,
  • OneDrive,
  • Online Test Pad,
  • Google Forms та доповнення,
  • Quizlet,
  • LearningApps,
  • Kahoot,
  • Go Pollock (Classtime),
  • і навіть ботів у Telegram.

Вийшло дуже насичено й пізнавально!

 

 

Здавалося, у четвертий день уже мало бути все просто: тест, нове дз, відгуки за попереднє… Але гугл-форми внесли свою «перчинку»: кільком учасникам довелося наполегливо доводити, що вони не роботи, обираючи картинки з машинами й дорожніми знаками… по кілька разів:)

Причина досі залишається загадкою, але з наслідками ми впорались.

46 учасників.

 

День 5. Покоління Z

Ця тема лише опосередковано пов’язана з онлайн-викладанням, насправді вона дуже важлива для всіх викладачів, адже допомагає краще будувати співпрацю з учнями.

Про особливості «зетиків» розповідала Оксана — керівник викладачів ZNOUA в Києві, яку учні завжди сприймають як «свою», міцно обіймають при зустрічі й тішать високими результатами ЗНО. То в чому ж її секрет?:) Можливо, у розумінні цих дітей? До речі, Оксана проводила вебінар лише вдруге в житті, але впоралася на всі 100%!

А ще під час цього майстер-класу в нас розгорілася найпалкіша дискусія: чи справді це особливості нового покоління, чи просто вплив виховання / оточення / вікова специфіка? Кожен вирішує для себе, ми лише ділимося тим, що знаємо, а саме:

  • які цінності покоління Z,
  • чому кліпове мислення корисне для мозку,
  • що робити з такими учнями викладачу,
  • як креолізований текст допомагає в навчанні,
  • чому атмосфера й дисципліна пов’язані,
  • як розвивати прив’язаність і навіщо.

 

 

А приємним сюрпризом дня стала відстурність домашнього:) Чого ще треба для щастя учням (чи вчителям?..). Попереду — фінальний рубіж.

45 учасників.

 

День 6. Пробний урок

Насправді це була найбільша «авантюра» школи:) По-перше, тут організатори мало що контролюють, провідна роль належить учасникам. По-друге, у будь-який момент може підвести техніка (або нерви, але частіше техніка). Але ми вирішили ризикнути!

Адже це така крута можливість — спробувати себе в ролі онлайн-викладача й отримати детальний відгук від методистів ZNOUA. І в нас знайшлося 14 сміливців! (Пробний урок можна було проводити за бажанням, а долучитися як учні мали право всі охочі.)

Це був справжній марафон! З 10.30 по 16.00 фактично без перерви. Ну… перерва була запланована, але в деяких учасників виявилися проблеми зі звуком (я ж казала, що техніка може підвести), і ми перенесли їхні уроки на перерву:) До речі, ці вчителі чудово впоралися з форс-мажором і достойно провели уроки!

Це був найкращий день школи! Принаймні для організаторів:) Дуже цікаво дивитися уроки колег, бачити, як вони втілюють твої поради й ділять власними «фішками».

 

Після завершення

У неділю всі відпочивали й відновлювалися. А вже з понеділка — повернулися до активної роботи. Потрібно ж ще було сформувати детальні відгуки на 14 пробних уроків, підрахувати бали, підготувати сертифікати… Та вже в середу ми все завершили! І 43 щасливі учасники отримали свої заслужені сертифікати (То як, вгадали кількість?)

Вам, напевно, цікаво, куди зникали учасники щодня?:) Хтось не міг долучитися на вебінар, дехто не подолав поріг щоденного тесту або не виконав домашнє завдання… Я ж казала, що в нас усе строго:) Тому фінальні 43 людини — найвитриваліші та найстаранніші. Дякуємо вам!

Дякуємо всім учасниками, які зацікавилися викладанням онлайн і долучилися на школу, щоб розвиватися в цьому напрямку! Дякуємо за приємні слова й чудові відгуки!

Сподіваємося, ви відкрили для себе багато нового й корисного. Принаймні ми дуже старалися розповісти вам це:) А ще запрошуємо всіх охочих разом творити спільноту онлайн-викладачів Навчай онлайн, і зустрітися на наступних майстер-класах!

До нових зустрічей:)

 

 

 

         

          Юліана Зелена

          Керівник онлайн-відділу ZNOUA,

          онлайн-викладач української мови та літератури

Хочеш першим дізнаватись новини про ЗНО?

Заповни форму і отримуй найсвіжішу інформацію для ефективної підготовки до ЗНО.


Бути в курсі останніх новин ЗНО

Ми проти спаму. Ваша особиста інформація ніколи не буде передаватися стороннім особам

Вау, тепер отримати 200 балів на ЗНО ще простіше!

Чекай на наше «дякую» на свої пошті. Обіймаємо.

Коментарі

Про нас



Ми в Києві

Ми в Харкові

Що ми пропонуємо

mastercard
visa

©  ZNO.UA - всі права захищено. Копіювання дозволяється лише за умови розміщення активного клікабельного посилання на ZNO.UA