Що таке ейдетика і де її застосовують?

– Сашо, хто написав «Чари ночі»?

– Тичина?

Та ні, не Тичина. Олександр Олесь написав. А проблема в тому, що Саші  просто не було на минулому уроці. 

На тому занятті я використовувала метод асоціацій. Так мої дітлахи запам’ятовують найкраще. 

Ейдос – це образ. Ейдетика – комплекс методів для розвитку пам’яті та образного мислення.   

Колись я думала: чим більше теорії, логіки, структури, тим краще. Якщо все можна розкласти по поличках та шухлядках, розбити на категорії і кожну з них позасовувати в окрему теку – ось це знання, ось це наука!

Але ні. Ми працюємо з так званим поколінням Z, а у нього в голові Instagram. Тобто мислять вони фотками, світлинами, картинками, зображеннями = образами. Кліпове мислення – ось що ми маємо враховувати. 

 

Створи для учня яскравий динамічний образ – і успіх гарантовано

Так от. Олександр Олесь. Беремо О і О – перші літери імені й прізвища. Значить, перше, що він написав – «О слово рідне, орле скутий». 

Це єдиний вірш у програмі з української літератури, який містить у назві два звертання, які починаються літерою О. Це просто. 

А як же запам’ятати «Чари ночі»? 

Перш за все, маємо знати, що це інтимна лірика. В принципі, логічно. Ніч – кохання, таке усіляке, ну ви зрозуміли (уже майже не дітям в 11-му класі це прекрасно засвоюється). 

Ще ми пригадуємо, що Олесь – це не справжнє прізвище поета, а його псевдонім. Так його лагідно називала дружина. 

Олесь – пестлива форма імені Олександр. Отже, у поета була дружина, яка під час їхніх «чар ночі» називала його Олесем (вибачте-пробачте, але така асоціація справді діє! :)

Ну і, звісно, так було приємно, що аж волосся ставало дибки (або на диби, а справжнє прізвище митця – КанДИБА). 

Для цього прикладу я застосовувала одразу два прийоми запам’ятовування: метод послідовних асоціацій (фактично історія про письменника і його дружину) та фонетичних асоціацій (звук «О»).

Ще один приклад:

 

Просто асоціативна картинка

Так, це  свинка, яка  молиться. У  свинки є рильце. Правильно, Рильський. Вірш-рефлексія «Молюсь і вірю...» 

Далі...Графічні імпровізації + фонетичні асоціації.

Поет-неокласик Микола Зеров є автором сонета «Київ – традиція». Логічно, що якщо вірш про традиції, то, мабуть,  він і про історію. 

А історія, це коли нас повертають назад, у нульовий рік.

У поезії згадуються ост-готи, Данпарштадт (давня назва Києва), нормани, польський король Болеслав, австрійський дипломат Еріх Лясота, що залишив у своєму щоденнику численні описи міст України, а також замальовки про побут та політичний устрій Запорізької Січі, Левассер де Боплан – автор першої географічної карти України,  аспанфути (Асоціація панфутуристів), Тичина зі своїми «кларнетами». 

Отже, тут нам розповідають про історію Києва від нульового року до сучасності самого Зерова. Транслітеруємо прізвище поета латиницею, і виходить:

 

ZEROv ➡ 0рік ➡ історія Києва ➡ «Київ – традиція»

 

Думаю, ви зрозуміли принцип.

 

Метод образів можна застосовувати для запам’ятовування всього на світі

От, наприклад, як я пояснювала дітям різницю між підрядним і сурядним реченням. 

Малюю двох чоловічків і двоє дверей


                        
Кажу, що вони СУсіди, які живуть навпроти. Інколи вони випадково зустрічаються, повертаючись з роботи, і балакають про те, про се. Але потім кожен із них відчиняє двері своєї квартири і поринає в обійми дружини чи кота (кому як пощастило). 

Вони не залежні один від одного. У кожного своє особисте життя. Так от: вони як складноСУрядні речення.

Цілком самостійні за змістом. Між ними немає  жодної залежності, і ми не можемо поставити запитання від одного речення до іншого. Адже вони абсолютно рівноправні. 

Сусіди можуть дружити,тобто між ними можуть бути єднальні зв’язки (сполучник сурядності «і» ), вони можуть гризтися і конфронтувати (протиставні сполучники «а», «але»), а також все може залежати від настрою (розділові сполучники «або», «чи»).  

А от уже за дверима квартири все не так, хай пробачать мене феміністки. Дружина – це  ПІДрядник, тобто виконавець хатніх справ. Вона якраз дуже-то залежна від чоловіка. Він приходить оце такий втомлений, і запитує, ЧИ є щось поїсти, ЩО є поїсти, КОЛИ буде готова вечеря, ЯК там діти в школі, ЯКІ оцінки тощо… 

Такі ж питання можна поставити  від  головного речення до підрядного. Ви вже здогадалися, що так я намагаюся описати складноПІДрядні речення.  

Творіть, вигадуйте, малюйте все, що дозволить фантазія та совість. Основне, щоб образи були максимально наближеними до життя, яскравими, актуальними, звісно, дещо гіперболізованими, але обов’язково живими, і дуже важливо – смішними.

Гумор – це те, що підсилює запам’ятовування ледь не до 100%. 

Так приблизно ми і працюємо. Але це лише крапля в морі. Безліч методик і прийомів, різні підходи до різних учнів… День на день не схожий. Але всі насичені та незабутні!

 

     

           Анастасія Кугук

         Викладач української мови та літератури

Хочеш першим дізнаватись новини про ЗНО?

Заповни форму і отримуй найсвіжішу інформацію для ефективної підготовки до ЗНО.


Бути в курсі останніх новин ЗНО

Ми проти спаму. Ваша особиста інформація ніколи не буде передаватися стороннім особам

Вау, тепер отримати 200 балів на ЗНО ще простіше!

Чекай на наше «дякую» на свої пошті. Обіймаємо.

Коментарі

Про нас



Ми в Києві

Ми в Харкові

Що ми пропонуємо

mastercard
visa

©  ZNO.UA - всі права захищено. Копіювання дозволяється лише за умови розміщення активного клікабельного посилання на ZNO.UA