Зворотний
дзвінок

Чому навчатися нудно?

У школі я обожнювала навчатися. Сидіти за книгами й занотовувати в зошит найголовніше, обмірковувати прочитане, змальовувати схемки. Мене реально затягував цей процес, не менше, ніж гра в музичній групі, спілкування з друзями й ігри. Так само було й в університеті, але не завжди: якщо матеріал був занадто складним, я відчувала паніку, а якщо надто простим - апатію. 
 

У той час я почала навчати школярів, готувати їх до ЗНО. Найбільша складність, із якою я зіштовхнулася за роки викладання: небажання учнів опрацьовувати книги самостійно. Багато з них уважно слухали мої пояснення, писали зі слів конспект, виконували вправи, тести, цілком успішно виконували. Але було помітно, що роблять вони це "аби здати", "перетерпіти це жахливе ЗНО, щоб в університеті вже жити наповну". Таку націленість на результат всіляко заохочували їхні батьки: "Вступиш в медичний - куплю айфон", "Якщо напишеш на 190+ - поїдемо в тур по Європі". 
 
Я помічала, як включеність таких дітей знижувалася. Я пробувала підживлювати її різними педагогічними штуками: скрайбінг і сторітелінг, кахут і квізлет, групові ігри і командні змагання, призи і гейміфікація. Ми добре проводили час на уроці, але я нікого не могла заразити біологією. 
 
Розчаруванням всього мого вчительського життя було те, що зовнішня мотивація нікуди не веде. Тобто, не можна прийти до цілей, які малюють тобі батьки і вчителі.
 
Після закінчення університету я опинилася в такому собі вакуумі. З одного боку, я мала диплом, улюблену роботу, сім'ю, задоволених батьків. Але з іншого, не могла зрозуміти, щаслива я чи ні. Ніби я весь час (садочок, школа, ліцей, універ) готувалася до дорослого життя. І от воно настало - моє життя.  Що з ним тепер робити?
 
Відповідь прийшла з книги "Потік" нейробіолога Михаї Чиксентмихаї. Він досліджував, яка діяльність робить людей щасливими. Так ось, більшість людей відчували себе найкраще у стані оптимального переживання - "потоку". Це ставалося, коли вони виконували складні задачі, які потребували максимальної майстерності.

У такому зосередженому стані люди забували про час, біль, їх не відволікали сторонні думки, сумніви, вони були сфокусовані лише на задачі. Так почуваються, наприклад, музиканти, коли виконують складний твір, або спортсмени під час змагань із сильними конкурентами, або хірурги, проводячи тяжку операцію.  Звісно, не можливо кожну свою хвилину проводити в такому потоці. На малюнку з книги показано різні стани людей, залежно від складності завдань і майстерності. 


 
Наприклад, якщо майстерний піаніст на концерті гратиме  простенький твір, він відчуватиме не потік, а розслабленість і нудьгу. Або навпаки: якщо студента запустити в біотехнологічну лабораторію, він відчує хвилювання й паніку, не знаючи, що робити з усім обладнанням. Більше того, автор каже, що не обов'язково шукати "престижну професію" для того, щоб стати щасливим.

Нещасними можуть бути як пакувальники на складі так і телезірки, бізнесмени, санітари, таксисти і топ менеджери. Якщо вони виконують свою роботу неусвідомлено, якщо вони її переросли, або навпаки не встигають за темпом. Не важливо, що саме ти робиш, важливо, на скільки ретельно, і як багато радості тобі це приносить.
 
У навчанні так само. Цікавість і задоволення з'являються в потоці, коли учень виконує складні, але посильні задачі. Також сприятливими є стани підйому (коли складність задачі потребує удосконалення навиків) і контролю (коли учень почувається впевненим у своїх знаннях). Інші стани фруструють, вимикають увагу, тож учень не може просуватися далі, не зважаючи на зовнішню мотивацію, подарунки чи погрози. 
 
Я згадала, що сама переживала потік, коли вивчала біологію у школі. Інші науки не приносили мені такого відчуття. Тому своїм учням зараз раджу прислухатися до себе, віднайти діяльність, яка занурює їх у потік. І в ньому вже просуватися далі, поступово підвищуючи складність задач і майстерність. Зовсім не страшно, якщо в 16 років ти не відчуваєш потоку в шкільних предметах.

Можливо, варто пошукати себе в творчості, музиці, ремеслах, спорті, бізнесі. Ти не готуєшся до життя. Ти вже живеш.


 
 
    Анна Лавриненко
    викладачка хімії та біології в ZNOUA

Хочеш першим дізнаватись новини про ЗНО?

Заповни форму і отримуй найсвіжішу інформацію для ефективної підготовки до ЗНО.


Бути в курсі останніх новин ЗНО

Ми проти спаму. Ваша особиста інформація ніколи не буде передаватися стороннім особам

Вау, тепер отримати 200 балів на ЗНО ще простіше!

Чекай на наше «дякую» на свої пошті. Обіймаємо.

Коментарі

x

Про нас



Ми в Києві

Ми в Харкові

Що ми пропонуємо

mastercard
visa

©  ZNO.UA - всі права захищено. Копіювання дозволяється лише за умови розміщення активного клікабельного посилання на ZNO.UA