Найефективніші навчальні стратегії

Момент істини настав:) Найефективнішими визнано дві стратегії: практичні завдання й розподілену практику, тому що вони підходять для учнів будь-якого віку, здатні покращити розуміння й запам’ятовування великих обсягів матеріалу і, що найважливіше, сприяють значному покращенню успішності.

 

Практичні завдання

Тест, іспит й опитування — це ті слова, які змушують серця учнів (а іноді й вчителів) битися швидше. Проте, розглядаючи тести як виключно підсумкове оцінювання наприкінці навчання, учні й вчителі упускають можливість скористатися перевагами цієї стратегії для покращення навчання.

Тож як учням використовувати практичні завдання, щоб отримати від них максимум ефективності?

1. Корисним для навчання є будь-який вид практики: і коротке есе, у якому учні мають відтворити матеріал з пам’яті, і тест з кількома варіантами відповіді. Проте, як свідчать дослідження, більше користі таки буде від завдань, у яких треба пригадувати відповідь, а не просто знаходити її серед варіантів.

2. Учням слід навчитися робити такі нотатки, які сприятимуть виконанню практичних завдань. Наприклад, виписувати ключові поняття й пояснення на картки (з одного боку поняття, з іншого — пояснення). Практикуючись, учням потрібно подивитися на пояснення і записати поняття, яке вони вважаю правильним, а після цього звіритися зі зворотом картки. Дослідники радять саме записувати відповідь, а не говорити її усно, бо так учні зможуть краще прослідкувати власний прогрес.

3. Практикуватися й аналізувати свої відповіді треба аж поки хоча б раз не пригадаєш усе правильно. Коли учень працює з картками і вказує правильну відповідь, він може відставити цю картку вбік, а якщо помиляється — повернути її в колоду. Найкраще продовжувати, доки учень не пригадає все правильно – це підвищить його шанси згадати матеріал під час справжнього іспиту.

Цей метод підходить також для занять у класі. Суть така: вчитель має вибрати кілька найважливіших моментів і присвятити пару хвилин на початку чи в кінці кожного уроку, щоб попрактикувати їх. Після того як всі учні відповіли, учителю варто вказати правильну відповідь і дати зворотний зв’язок.

 

Розподілена практика

Щоб зрозуміти, у чому полягає цей метод, розглянемо два приклади.

1. Першокласниця готується до самостійної з правопису, озброївшись зошитом для тренування. Вона може піти одним із двох можливих способів. Перший — практикувати слова по одному, записуючи кожне з них по кілька разів в стовпчик. Спочатку стовпчик першого слова, тоді другого, третього і так далі. Така практика називається збірною, оскільки учениця тренує одне слово кілька разів, перш ніж перейти до наступного (зобр. 1).

зобр.1 збірна практика      

 

зобр.2 розподілена практика

 

Альтернативний спосіб — писати кожне слово по разу, і після останнього слова знову повертатися до першого й так по кілька разів. Така практика — розподілена, тому що тренування одного й того ж слова розподілене на кілька підходів, до того ж між ними є інші види діяльності, у нашому випадку — написання інших слів (зобр. 2).

2. А тепер уявімо восьмикласника, який намагається запам’ятати основні поняття з географії перед контрольною. Він може ретельно перечитувати матеріал за один підхід — у ніч перед контрольною — поки не вважатиме, що готовий. Саме цю навчальну тактику, яку називаються зубрінням, використовують практично всі учні. Або ж він може читати матеріал уривками, виділивши на це кілька вечорів, а потім знову перечитати все напередодні контрольної. У такому випадку учень розподіляє вивчення того ж поняття між двома заходами.

 

 

Учні краще і на довше запам’ятають матеріал, якщо використають не збірну, а розподілену практику, навіть якщо загалом витратять на це таку ж кількість часу.  

Щоб ефективно застосовувати розподілену практику, учням знадобиться підказка вчителя в тому, скільки самостійних занять їм потрібно буде перед іспитом, коли вони будуть відбуватися (тобто у вечори яких днів тижня), і що саме їм потрібно робити на кожному занятті. Для будь-якого предмету двох коротких занять на тиждень буде достатньо, щоб почати вчити новий матеріал і повторювати вивчений раніше.

Завдяки розподіленій практиці (особливо в поєднанні з практичними завданнями), багато учнів зможуть опанувати той матеріал, який, здавалося, ніколи їм не підкориться.

Вчителі також можуть використовувати розподілену практику на уроках. Ідея  полягає в тому, щоб повертатися до найважливішого матеріалу час від часу протягом навчального дня. Повторення ключових моментів протягом пояснення не лише підкреслить важливість цих моментів, а й забезпечить учнів розподіленою практикою.

Проведення підсумкової контрольної, що змусить учнів ще раз переглянути найважливішу інформацію — також один зі способів спонукати їх вивчати матеріал розподілено. А щоб контрольна не була для учнів нічним жахіттям, варто наголосити, який матеріал найбільш імовірно буде на тесті (бо це та найважливіша інформація, яку учні мають запам’ятати).

Насправді, якщо учні використовують розподілену практику протягом всього семестру, то вони помітять, що готувати до підсумкового іспиту набагато легше, адже вони вже добре розуміються на цьому матеріалі.

А ви вже використовуєте ці найефективніші навчальні стратегії? :)

 

 

Статтю переклала:

 

 

         Юліана Зелена

          Керівник онлайн-відділу ZNOUA,

          онлайн-викладач української мови та літератури

 

 

 

 

 

Блог підготувала:

 

     

                       Ярослава Струцинська

                    Контент-менеджер ZNOUA

 

 

Хочеш першим дізнаватись новини про ЗНО?

Заповни форму і отримуй найсвіжішу інформацію для ефективної підготовки до ЗНО.


Бути в курсі останніх новин ЗНО

Введіть, будь ласка, своє ім'я та адресу електронної пошти в наступну форму, і ми надішлемо Вам всю необхідну інформацію
Ми проти спаму. Ваша особиста інформація ніколи не буде передаватися стороннім особам

Коментарі

Про нас



Ми знаходимося в Києві

Ми знаходимося у Харкові

Що ми пропонуємо

©  ZNO.UA - всі права захищено. Копіювання дозволяється лише за умови розміщення активного клікабельного посилання на ZNO.UA